fbpx

Blackberry breakfast crumble

Ontbijt crumble met bramen. Een glutenvrije crumble, dit gezonde crumble recept met vers fruit is heel makkelijk om te maken. Glutenvrije crumble maken is super simpel.
 
Klik hier om direct naar het recept te gaan.
 
Crumble ik ben er dol op, warm vers fruit en gekruimeld deeg. Van de winter maakte ik deze best vaak, maar na een tijdje geen crumble gemaakt te hebben was het 2 weken geleden weer zover. Ik had best wat nectarines en bramen en besloot ermee aan de slag te gaan.

 

Intermittent Fasting

Zoals je misschien in mijn eerdere blog hebt gelezen, ben ik 2 dagen per week bezig met intermittent fasting. Dit betekent dat je je ontbijt overslaat en pas rond 12 uur gaat eten, idealiter sport je ook nog voordat je gaat eten. Als je maag namelijk 8 uur leeg is, komt de vetverbranding pas op gang. Als je dan alweer gaat eten, wordt er minder of geen vet verbrand. Door je lichaam de tijd te geven om vet te verbranden en door extra te sporten om vet te verbranden, kom je makkelijker van dat vetlaagje af. Daarbij is het belangrijk dat je wel veel water drinkt en dat je eerste maaltijd een goede maaltijd is met voldoende eiwitten, vezels en vetten.
 
Zo ook 2 weken geleden op zaterdag, ik voelde me goed sliep tot een uur of 9 en begon aan een pittige workout. 3 sessies met in totaal 36 burpees (!) en nog veel meer zware oefeningen, maar ik voelde me goed en had weinig honger. Zo rond 12 uur maakte ik deze crumble en toen ik eenmaal begon te eten, besefte ik pas hoeveel honger ik had. Zoveel dat ik nog een keer opschepte, ik at de crumble trouwens met kokosyoghurt en een gekookt eitje erbij. Maar toen ook het tweede bord leeg was, mijn eitje en koffie ook op, zat ik zó vol. Ik had de halve middag buikpijn zoveel had ik gegeten, dat was nu ook weer niet de bedoeling haha. Je merkt dat ik nog een beetje zoekende ben naar de juiste balans, maar gelukkig gaat dat steeds beter.

En het mooiste van alles is dat ik die buik steeds strakker zie worden!

Recept: Ontbijt crumble met bramen

Ontbijt crumble met bramen, Crumble, Crumble maken, Crumble ontbijt, Crumble ontbijt amandelmeel, Ontbijtcrumble, Crumble recept, Glutenvrije crumble, Crumble glutenvrij recept, Glutenvrij crumble deeg, Glutenvrije crumble maken, Crumble vegan recept, Vegan crumble, Recept vegan crumble, Gezonde crumble organic happiness, biologisch, biologische foodblog
Ontbijt crumble met bramen, Crumble, Crumble maken, Crumble ontbijt, Crumble ontbijt amandelmeel, Ontbijtcrumble, Crumble recept, Glutenvrije crumble, Crumble glutenvrij recept, Glutenvrij crumble deeg, Glutenvrije crumble maken, Crumble vegan recept, Vegan crumble, Recept vegan crumble, Gezonde crumble organic happiness, biologisch, biologische foodblog

Ontbijt crumble met bramen, Crumble, Crumble maken, Crumble ontbijt, Crumble ontbijt amandelmeel, Ontbijtcrumble, Crumble recept, Glutenvrije crumble, Crumble glutenvrij recept, Glutenvrij crumble deeg, Glutenvrije crumble maken, Crumble vegan recept, Vegan crumble, Recept vegan crumble, Gezonde crumble organic happiness, biologisch, biologische foodblog

Ingrediënten

100 gram bramen
3 nectarines
25 milliliter ahornsiroop + 1 eetlepel
135 gram amandelmeel + 1 eetlepel
2 gram vanille (of 1 stokje)
​30 gram kokosolie

Ontbijt crumble met bramen, Crumble, Crumble maken, Crumble ontbijt, Crumble ontbijt amandelmeel, Ontbijtcrumble, Crumble recept, Glutenvrije crumble, Crumble glutenvrij recept, Glutenvrij crumble deeg, Glutenvrije crumble maken, Crumble vegan recept, Vegan crumble, Recept vegan crumble, Gezonde crumble organic happiness, biologisch, biologische foodblog

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Schil de nectarine, snijd langs de pit en vervolgens in kleine blokjes. Doe de nectarine in een mengkom en voeg hier de blauwe bessen aan toe. Voeg aan deze kom met fruit vervolgens 1 eetlepel ahornsiroop en 1 eetlepel amandelmeel toe. Meng goed door elkaar, voeg tot slot het vanillepoeder toe en meng nogmaals.

Ontbijt crumble met bramen, Crumble, Crumble maken, Crumble ontbijt, Crumble ontbijt amandelmeel, Ontbijtcrumble, Crumble recept, Glutenvrije crumble, Crumble glutenvrij recept, Glutenvrij crumble deeg, Glutenvrije crumble maken, Crumble vegan recept, Vegan crumble, Recept vegan crumble, Gezonde crumble organic happiness, biologisch, biologische foodblog

Het fruit is nu goed gemengd met de andere ingrediënten, verdeel dit mengsel over de bodem van een ovenschaal. Dit wordt de basis van je crumble.

Doe vervolgens de kokosolie in een pannetje en laat smelten op laag vuur. Zodra de kokosolie is gesmolten, kun je die opzij zetten. Doe het overgebleven amandelmeel samen met de ahornsiroop in de mengkom.

Ontbijt crumble met bramen, Crumble, Crumble maken, Crumble ontbijt, Crumble ontbijt amandelmeel, Ontbijtcrumble, Crumble recept, Glutenvrije crumble, Crumble glutenvrij recept, Glutenvrij crumble deeg, Glutenvrije crumble maken, Crumble vegan recept, Vegan crumble, Recept vegan crumble, Gezonde crumble organic happiness, biologisch, biologische foodblog

Als de kokosolie gesmolten is, kun je die toevoegen. Meng vervolgens (met een spatel of een vork) door elkaar tot een kruimelig deeg. Pak een handje deeg en verkruimel dat boven het fruit. Ga net zolang door tot al het deeg verkruimeld is boven het fruit in de ovenschaal.

Bak de crumble ongeveer 25 minuten in een vooverwarmde oven. Let wel op dat de baktijd per oven kan verschillen.

Laat even afkoelen en je kunt van deze ontbijt crumble met bramen genieten. Heerlijk met wat (kokos) yoghurt.

Heb je nog crumble over? Bewaar die dan in de koelkast en warm de volgende dag voor 10 minuten in de oven op op 180 graden. Zo kun je er nog een dag van genieten.

Ontbijt crumble met bramen, Crumble, Crumble maken, Crumble ontbijt, Crumble ontbijt amandelmeel, Ontbijtcrumble, Crumble recept, Glutenvrije crumble, Crumble glutenvrij recept, Glutenvrij crumble deeg, Glutenvrije crumble maken, Crumble vegan recept, Vegan crumble, Recept vegan crumble, Gezonde crumble organic happiness, biologisch, biologische foodblog

Download hieronder het recept om het makkelijk te kunnen printen.

Ik vind het super leuk als je een recept van mij maakt en ik ben dan ook ontzettend benieuwd naar het eindresultaat. Laat je me weten hoe het is geworden? Je kunt Organic Happiness taggen op Facebook of Instagram @organichappinessblog en gebruik daarbij de hashtag #organichappiness

Volg je Organic Happiness al op Social Media?

Please follow and like us:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close