Mango smoothie met spinazie uitgelicht


Mango smoothie met spinazie, deze week vertel ik je alles over de ingrediënten van deze smoothie. In deze smoothie zitten de volgende ingrediënten:
  • Mango
  • Lijnzaad
  • Sinaasappel
  • Chiazaad
  • Spinazie
  • Havermelk
  • Wilde perzik

Over de gezondheidsvoordelen van havermelk is niet veel bekend, behalve dan dat het gezonder zou zijn dan koeienmelk omdat er geen antibiotica in zit. Omdat havermelk op basis van havermout gemaakt wordt, kunnen we voor de gezondheidsvoordelen van havermelk naar de voordelen van havermout kijken. (6)

mango, blog, smoothie, gezonde recepten, lekkere recepten, foodblog, spinazie, lijnzaad, gezond, gezondheid, lijnzaad, sinaasappel, havermelk, vegan, veganistisch, perzik, chiazaad, lijnzaad, flax seed

Hart- en Vaatziekten

De ingrediënten in deze smoothie zouden een positieve bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen van hart- en vaatziekten. Zo zit de mango bijvoorbeeld vol met kalium, wat helpt om zowel je hartslag als je bloeddruk onder controle te krijgen. Door een hoge inname van kalium en een lage inname van natrium, kun je de kans op hart- en vaatziekten zelfs verkleinen. (1) Lijnzaad bevat veel antioxidanten, waaronder polyfenolen die kunnen helpen om schade aan cellen en weefsel te voorkomen. In combinatie met de omega 6 en de omega 3 vetzuren verkleint dit het risico op hart- en vaatziekten (2+3+4) Uit Australisch onderzoek blijkt dat ook sinaasappels de kans op hart- en vaatziekten kunnen verkleinen (5) Uit diverse onderzoeken is gebleken dat havermout het cholesterol kan verlagen, dit komt door de vezel beta-glucan die in de havermout aanwezig is. Die vezel kan de opname van vetten en cholesterol remmen door ze als het ware te binden in je spijsverteringsstelsel. Dit heeft ook een preventieve werking op de ontwikkeling van hart- en vaatziekten, omdat het cholesterol verlaagd wordt. (7) Chiazaad tot slot zit vol omega 3 wat een cholesterol verlagende werking heeft, er moet nog meer onderzoek gedaan worden of chiazaad ook de kans op hart- en vaatziekten vermindert. (8)

Spijsvertering

​Mango’s bevatten, net als lijnzaad, sinaasappel, havermout, wilde perziken en chiazaad veel vezels. Vezels ondersteunen de spijsvertering en kunnen helpen bij het voorkomen van opstoppingen. De vezels in het lijnzaad helpen daarnaast ook de dikke darm ondersteunen bij het ontgiften. (1+6+8+10+11+12)

mango, blog, smoothie, gezonde recepten, lekkere recepten, foodblog, spinazie, lijnzaad, gezond, gezondheid, lijnzaad, sinaasappel, havermelk, vegan, veganistisch, perzik, chiazaad, lijnzaad, flax seed

Weerstand

Het najaar staat weer voor de deur en vaak betekent dat ook dat je weer een verkoudheid oploopt of een klein griepje. Een lekkere boost voor je immuunsysteem kan dan zeker geen kwaad! De ingrediënten in deze smoothie kunnen daaraan bijdragen. Zo zit de sinaasappel bomvol vitamine C wat je immuunsysteem echt een boost geeft! (11) Maar niet alleen in de sinaasappel, ook in die lekkere zoete mango zit veel vitamine C wat goed is voor de weerstand (1)

Ontstekingsremmend

​Ontstekingen zijn altijd vervelend, wist je dat je soms ook kleine ontstekinkjes in je lichaam kunt hebben zonder dat je het merkt? Langzaam kunnen die steeds groter groeien. Nu kun je bepaalde dingen eten die ontstekingsremmend werken en kunnen voorkomen dat die kleine ontstekinkjes veel groter worden (denk bijvoorbeeld aan kurkuma). Maar ook in deze smoothie zitten een paar ingrediënten die ontstekingsremmend kunnen werken. In de mango bijvoorbeeld zitten polyfenolen, een soort antioxidanten, deze stofjes hebben een ontstekingsremmende werking. Er wordt zelfs gezegd dat deze polyfenolen ook kankerbestrijdende eigenschappen bevat, maar zelf vind ik dat nogal een lastige uitspraak om te doen. (1). Ook lijnzaad bevat deze polyfenolen, net als mango dus. (2)

mango, blog, smoothie, gezonde recepten, lekkere recepten, foodblog, spinazie, lijnzaad, gezond, gezondheid, lijnzaad, sinaasappel, havermelk, vegan, veganistisch, perzik, chiazaad, lijnzaad, flax seedWist je dat?

  • Het eten van spinazie aderverkalking tegen kan gaan? (13)
  • Dat havermout je een verzadigd gevoel geeft wat langere tijd blijft aanhouden door de sponswerking van de vezels? (7)
  • Dat chiazaad een vroegtijdige veroudering van de huid kan voorkomen? (8)
  • Het gezonder is om spinazie koud te eten dan warm? (14)
  • Je van mango een zachtere huid krijgt die minder dof is? (1)
  • Lijnzaad giftig is als je meer dan 45 gram per dag eet? (2)
  • Mango een stofje bevat wat je concentratie en geheugen verbetert? (1)
  • Sporters chiazaad gebruiken voor het sporten vanwege de hoge hoeveelheid proteïne die erin zit? (8)
  • Mango kan helpen bij nachtblindheid door de grote hoeveelheid vitamine A? (1)

Al met al bevat deze smoothie dus behoorlijk wat gezondheidsvoordelen. Dus voel je een verkoudheid aankomen of heb je last van opstopping of je stoelgang? Deze smoothie kan je mogelijk verder op weg helpen. Wanneer ga jij hem uitproberen?


Ik vind het super leuk als je een recept van mij maakt en ik ben dan ook ontzettend benieuwd naar het eindresultaat. Laat je me weten hoe het is geworden? Je kunt Organic Happiness taggen op Facebook of Instagram @organichappinessblog en gebruik daarbij de hashtag #organichappiness

Volg je Organic Happiness al op Social Media?

Please follow and like us:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close