Oatmeal Granola


​Granola met havermout. Kokos, lijnzaad en walnoten je vindt het allemaal terug in deze rijkgevulde granola.
blog, organic, recept, granola, healthy food, paleo, healthy, ontbijt, gezonde recepten, lekkere recepten, foodblog, havermout, kokos, lijnzaad, walnoten, biologische foodblog

Zoals ik al in een eerdere blog heb geschreven, heb ik een fulltimebaan en moet ik daar vroeg voor opstaan. Ik houd van lekkere ontbijtjes, maar tijd is altijd een probleem ‘s morgens vroeg. In het weekend neem ik alle tijd om uitgebreide ontbijtjes te maken. Doordeweeks heb ik geen zin om nóg eerder uit bed te gaan om een ontbijtje te maken. Daarom is dit Granola recept zo’n grote favoriet van mij.

​Wat is eigenlijk het verschil tussen muesli en granola? Vroeger haalde ik mijn muesli altijd bij de supermarkt, totdat ik erachter kwam dat hier eigenlijk heel veel toegevoegde suikers in zitten. Ondanks dat ik dacht dat dit een gezond ontbijt was, bleek dat het toch niet zo gezond was als ik dacht (helaas). Ik zag steeds meer Granola voorbijkomen, onder andere op Facebook, maar eigenlijk wist ik niet heel goed wat het precies was.
Foto

Totdat ik vorig jaar in New York op vakantie was met mijn ouders en zusje. We zaten in een soort overdekt marktplein. Hier kon je je eigen eten meenemen, mijn vader en zusje haalden in een kraampje op straat Gyros en braadworst. Ik was zelf al meer bezig met gezond eten en ondanks dat het eten in New York vrij ongezond was, probeerde ik toch zo gezond mogelijk te eten. In het kraampje binnen zag ik dat ze ook homemade granola met yoghurt hadden, dit was mijn kans om het uit te proberen 🙂 Ik was gelijk verkocht! Wat was dit lekker zeg!! 

​Eenmaal thuisgekomen deed ik nog wat research en ik kwam erachter dat granola geroosterd is in tegenstelling tot muesli. Dat is ook hetgeen wat granola zo’n lekkere smaak geeft! Ik ging thuis ook gelijk op zoek naar lekkere granola recepten en ik vond heel veel lekkere recepten, zo ook dit recept wat ik graag met jullie wil delen. Je kunt de granola naar je eigen smaak maken door ingrediënten toe te voegen die jij lekker vindt. Je kunt natuurlijk ook weglaten wat je zelf niet zo lekker vindt. Ook kun je zelf bepalen met wat je de granola wilt combineren. Je kunt kiezen voor yoghurt of kwark, maar met amandelmelk is het ook heerlijk!

Bereidingstijd: 15 minuten Baktijd:               20 minuten Aantal:                1 grote pot (ongeveer 750 gram) Bijzondere benodigdheden:
  • Luchtdichte pot
  • Bakpapier
  • Bakplaat
blog, organic, recept, granola, healthy food, paleo, healthy, ontbijt, gezonde recepten, lekkere recepten, foodblog, havermout, kokos, lijnzaad, walnoten
Eivrij
blog, organic, recept, granola, healthy food, paleo, healthy, ontbijt, gezonde recepten, lekkere recepten, foodblog, havermout, kokos, lijnzaad, walnoten
Lactosevrij
blog, organic, recept, granola, healthy food, paleo, healthy, ontbijt, gezonde recepten, lekkere recepten, foodblog, havermout, kokos, lijnzaad, walnoten
Vrij van geraffineerde suikers
Dit recept is niet 100% biologisch, omdat de noten niet biologisch verkrijgbaar zijn. Alle overige ingrediënten zijn wel biologisch in dit recept.
Ingrediënten: 60 gram kokosolie              100 gram noten  75 gram walnoten             75 gram pompoenpitten     50 gram geraspte kokos   35 gram gebroken lijnzaad 250 gram havermout ​3 gram kaneel 45 gram honing   
​Hoe maak je het? Verwarm de oven voor op 180 graden.​Verwarm de kokosolie in een pannetje op het vuur om zo te laten smelten. Zet het vuur niet te hoog, dan gaat het namelijk te hard. Ondertussen kun je de noten fijnhakken met een groot mes op een snijplank. Je kunt de noten ook heel laten als je dat lekkerder vindt. Voor hele fijne stukjes noot, kun je ook een foodprocessor voor gebruiken.
​Als je de noten fijngehakt hebt, kun je deze in een grote kom doen. Voeg hier vervolgens de pompoenpitten, geraspte kokos, het gebroken lijnzaad, de havermout en kaneel aan toe. Dit is de basis voor je granola. Meng al deze ingrediënten even heel goed door elkaar om ervoor te zorgen dat alles goed is gemengd.​
​Voeg tot slot de gesmolten kokosolie en de honing toe. Meng beide vloeistoffen nog even goed door het mengsel. Zorg ervoor dat het hele mengsel bedekt is met de kokosolie en de honing. Als je dit recept trouwens glutenvrij wilt maken, dan kun je de havermout vervangen door een glutenvrije variant ​Leg de granola op een bakpapiertje op een bakplaat en bak ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven. Let op dat de baktijd per oven kan verschillen.

Na 20 minuten kun je genieten van je heerlijke granola. Deze granola is bijvoorbeeld lekker in de yoghurt of amandelmelk, maar past ook perfect in een smoothiebowl. Geniet ervan! Je kunt de granola trouwens ongeveer 1-2 weken bewaren in een luchtdichte pot.

blog, organic, recept, granola, healthy food, paleo, healthy, ontbijt, gezonde recepten, lekkere recepten, foodblog, havermout, kokos, lijnzaad, walnoten

Ik vind het super leuk als je een recept van mij maakt en ik ben dan ook ontzettend benieuwd naar het eindresultaat. Laat je me weten hoe het is geworden? Je kunt Organic Happiness taggen op Facebook of Instagram @organichappinessblog en gebruik daarbij de hashtag #organichappiness

Volg je Organic Happiness al op Social Media?

Please follow and like us:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Download het GRATIS Inkijkexemplaar van het 'Lekker in je vel' E-book!

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close