Glutenvrije melen: Boekweitmeel

Glutenvrije melen: Boekweitmeel

“Uit onderzoek blijkt zelfs dat 81% van de bevolking te maken heeft met een vorm van glutenintolerantie”


Glutenvrije melen: Boekweitmeel. Als je net als ik (regelmatig) glutenvrij eet, dan ben je vast bekend met Boekweitmeel. Graag vertel ik je alles over dit heerlijke meel in deze blog.

Heb jij soms last van een opgeblazen gevoel? Last van buikklachten of darmkrampen? Misschien wel als je brood hebt gegeten? Dan heb je misschien wel te maken met een bepaald soort glutenintolerantie. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 81% van de bevolking te maken heeft met een vorm van glutenintolerantie. (1) Mocht je met serieuze klachten te maken hebben, dan is het het beste om met een dokter of specialist contact op te nemen.

Wanneer de klachten niet zo ernstig zijn, kun je eens proberen om glutenvrij te gaan eten of in ieder geval gluten te minderen in jouw dieet. Boekweitmeel kan dan een gezonde vervanging zijn voor bijvoorbeeld tarwe.

Foto: http://artyfartylife.com

Waarom Boekweit(meel)?

Boekweit bevat van alle granen de meeste vezels en is dus een hele gezonde keuze. Vezels geven je niet alleen een vol gevoel, maar bevorderen ook de spijsvertering. (2) Officieel is boekweit trouwens geen graan, maar een zaad. Er zitten veel antioxidanten in en uit onderzoek blijkt dat het eten van Boekweit mogelijk een positief effect zou kunnen hebben op het verminderen van de symptomen bij Alzheimer. De antioxidanten zijn ontstekingsremmend. Uit een ander onderzoek blijkt dat mensen die boekweit aten, minder risico hadden op een hoge bloeddruk, hoge bloedsuikerspiegel en een hoog cholesterol. (3, 4, 5, 6)

Voedingswaarde

Als je 170 gram boekweit zou eten per dag, dan zorgt dat voor 17 gram vezels, 23 gram eiwitten en meer dan 90% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid aan Magnesium, Koper en Mangaan. Misschien toch maar een boekweitpapje maken met boekweitvlokken in plaats van havermoutvlokken morgenochtend? (3, 7)

Toepassing

Doordat een nootachtige smaak heeft, kun je het in ontzettend veel soorten recepten gebruiken. Zo is het heerlijk in pannenkoeken, bananenbrood, koekjes en wafels. Genoeg variaties mogelijk dus met dit heerlijke meel. Welk recept ga jij maken?

Bronnen

  1. https://www.ahealthylife.nl/10-goede-redenen-om-gluten-op-te-geven/5/ 
  2. https://www.ahealthylife.nl/de-voedingswaarde-van-boekweit/
  3. https://www.ahealthylife.nl/9-supergezonde-glutenvrije-granen/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24512768
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3685779/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17645626
  7. http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5681/2

Please follow and like us:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Download het GRATIS Inkijkexemplaar van het 'Lekker in je vel' E-book!

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close