Appel smoothie met fruit – uitgelicht

Appel smoothie met fruit uitgelicht. Deze week leer je alles over de gezondheidsvoordelen van deze smoothie. En geloof met dat zijn er echt heel veel!Een tijdje geleden postte ik deze blog. De ingrediënten voor deze smoothie zijn appel, frambozen en bramen.

Hersenen

Onze hersenen spelen een cruciale rol in ons lichaam. Het is daarom belangrijk om er goed voor te zorgen. Deze smoothie kan daar een bijdrage aan leveren.De appel heeft daar bijvoorbeeld een heel positief effect op doordat er quercetine in zit, dit is een antioxidant die ontstekingen in je neuronen kan verminderen Deze bescherming kan op de lange termijn een positief effect hebben op het ontwikkelen van Alzheimer. Het dagelijks eten van een appel zou zelfs bijdragen aan het verminderen van de kans op ontwikkeling van zowel Dementie als Alzheimer. (1+2) Naast het feit dat de appel dus een positief effect op je hersenen kan hebben, hebben bramen dat ook. De bramen zouden namelijk de motorische kant van je hersenen versterken, zo blijkt uit onderzoek. En door het eten van bramen verbeteren zowel je balans en coördinatie als je korte termijngeheugen. Dit zou door de antioxidanten of door de bioactieve stoffen in de braam kunnen komen. (3+4)

Antioxidanten

In bramen zitten anthocyanen, dit zijn de kleurstoffen van de bramen. Deze kleurstoffen werken als antioxidanten. Ze vechten tegen vrije radicalen in het lijf. Ze kunnen bijdragen aan vernieuwing van de huid en ook aan het beschermen van de huid door UV straling. (3) Ook in de appel zitten gezonde antioxidanten zoals bijvoorbeeld de polyfenolen die ervoor kunnen zorgen dat de kans op astma verminderd wordt. (1) Frambozen bevatten ook antioxidanten en wel hele unieke, namelijk de ellagitannines. Deze antioxidanten vind je bijvoorbeeld ook in geneeskrachtige kruiden en zorgt ervoor dat cellen niet beschadigen. (5)

Vezels en spijsvertering

Vezels dragen bij aan een gezonde spijsvertering, een verbeterde stoelgang en een langer vol gevoel. In frambozen zitten veel vezels. Deze vezels dragen daarnaast ook bij aan een stabielere bloedsuikerspiegel. (5+6)

Ook in bramen vind je veel vezels die weer een ander effect hebben. Deze vezels in combinatie met magnesium voorkomen dat de aderen dichtslibben. (3) De appel tot slot bevat ook veel vezels die belangrijk zijn voor de spijsvertering. En waarom zijn die dan zo belangrijk? Ze vullen je maag en ze zetten je darmen goed in gang. Daarnaast helpen vezels ervoor te zorgen dat wat je eet langzaam omgezet wordt in brandstof in plaats van dat het wordt omgezet in vet. Ook bevat de appel veel pectine, wat een oplosbare vezel is die het cholesterolgehalte verlaagt. (2+7)

blog, gezond, fruit, appel, frambozen, bramen, geheugen, hersenen, cholesterol, antioxidanten, vezels, diabetes, hart, vaatziekten, bloedvaten, vitamine c, smoothie, uitgelicht, foodblog, organic happiness

Diabetes

Bloedsuiker voor diabetici een heel belangrijk onderwerp. En ook als je geen diabetes hebt, merk je weleens wat van pieken in je bloedsuikerspiegel. De zogenoemde suikerdip.Appels bevatten veel fructose (fruitsuikers). Het is een suiker maar met een lage glycemische index. Dit betekent dat het minder snel zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel. (1) In bramen zit xylitol wat ook een suiker is overigens. Deze suiker zit in de vezels die in de bramen zitten. Die suiker wordt minder snel in je bloed opgenomen dan glucose. Dit helpt bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel. Naast de xylitol zorgen de vezels en de anthocyaninen ervoor dat de bloedsuikerspiegel lager blijft bij een maaltijd. Daarnaast bevatten bramen ‘langzame koolhydraten’ die ook een positief effect hebben op de bloedsuikerspiegel. (3+4) De frambozen tot slot zijn ook rijk aan vezels die ook weer een positieve bijdrage aan de bloedsuikerspiegel leveren. (6)

Hart- en Vaatziekten

Hart- en vaatziekten zijn tegenwoordig een belangrijke doodsoorzaak. En hoe fijn is het dan als je door het eten van fruit een bijdrage kunt leveren aan gezondere bloedvaten. Frambozen zijn goed voor je hart- en bloedvaten. Uit onderzoek blijkt zelfs dat frambozen bloedverdunnend zouden werken en bloedpropjes kunnen voorkomen. Let wel op dat als je bloedverdunners slikt de werking van frambozen minder gunstig kan zijn. Ook bevatten frambozen Kalium wat goed is voor het hart. (6) Het sap van bramen zou goed zijn voor hart- en bloedvaten. De antioxidanten vanuit het sap zouden een positief effect hebben op vaatweefsel dat beschadigd is door vrije radicalen. Ook blijkt het dat de anthocyanen uit de bramen je kunnen beschermen tegen hart- en vaatziekten. Zoals al eerder gezegd bevatten bramen veel vezels en Magnesium en die combinatie kunnen ervoor zorgen dat aders niet verstopt raken. Je bloedvaten blijven gezond en de kans op aderverkalking vermindert ook. Magnesium helpt bij het reguleren van de bloeddruk en kan ook beschermen tegen hartritmestoornissen. (3)

Kalium heeft een gunstig effect op de bloeddruk en er zit veel Kalium in appels. (7) Daarnaast bevatten appels pectine zoals eerder gezegd, deze pectine voorkomt de ontwikkeling van cholesterol aan de binnenkant van de bloedvaten. Waardoor het risico op hart- en vaatziekten zal verkleinen. (2)

Wist je dat?

  • Het elke dag eten van een appel de longfunctie kan verbeteren? (1)
  • Bramen de gezondheid van de huid op meerdere vlakken verbeteren? (3)
  • Frambozen en bramen het immuunsysteem verbeteren? (4+6)
  • Zowel bramen als frambozen goed zijn voor de ogen? (4+6+8)
  • Frambozenthee menstruatiekrampen kan verminderen? (6)
  • Appels bijdragen aan het ontgiften van de lever? (1)
  • Appels het uithoudingsvermogen en frambozen het spierherstel bevorderen en beiden dus perfect zijn voor sporter? (8+1)
  • Bramen en appels tandbederf tegengaan en bacteriën in de mond doden? (3+2)
  • Bramen zorgen voor sterke en stevige botten? (4+3)

Ik heb de belangrijkste gezondheidsvoordelen van deze fruit smoothie op een rijtje gezet. Er zijn nog veel meer voordelen voor de gezondheid. Kijk gerust eens op onderstaande sites om nog meer te weten te komen


Ik vind het super leuk als je een recept van mij maakt en ik ben dan ook ontzettend benieuwd naar het eindresultaat. Laat je me weten hoe het is geworden? Je kunt Organic Happiness taggen op Facebook of Instagram @organichappinessblog en gebruik daarbij de hashtag #organichappiness

Volg je Organic Happiness al op Social Media?

Please follow and like us:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Download het GRATIS Inkijkexemplaar van het 'Lekker in je vel' E-book!

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close