7 tips voor gezonde(re) keuzes tijdens de Kerst

7 tips voor gezonde(re) Kerstdagen

“Vergeet daarom vooral niet te genieten van deze gezellige tijd in het jaar.”


7 tips voor gezondere Kerstdagen. Kerst staat nu eenmaal bekend als een tijd om veel en ongezond te eten en te drinken. Misschien voel je je tijdens en/of na die dagen wel helemaal niet lekker in je vel, opgeblazen of te vol.

Ik herken dat helemaal, want zoals je weet, eet ik graag gezond, voedzaam en niet teveel. Zeker sinds ik een aantal jaren geleden de switch richting gezond eten heb gemaakt, merk ik helemaal dat ik geen behoefte meer heb om heel veel en heel ongezond te eten. Daarom deel ik vandaag mijn 7 tips voor gezondere Kerstdagen met jou hoe jij ook gezonde(re) keuzes kunt maken tijdens de Kerstdagen om je beter in je vel te voelen en niet in Januari gelijk met een dieet te ‘moeten’ starten.

Tip 1: Gezond ontbijt 

Ontbijten doen we vaak uitgebreid tijdens deze dagen. Ik vind dat altijd super gezellig, want samen ontbijten heeft toch iets bijzonders waar we op ‘normale’ dagen vaak geen tijd voor maken. Maar als je in de supermarkt kijkt wat er voor het Kerstonbijt verkocht wordt, dan is dat niet perse een heel gezond begin van de dag. Kerstbrood met amandelspijs, suikerbrood en vette croissantjes zijn eerder regel dan uitzondering. 

Kerst pannenkoekjes met cranberry compote, Kerstpannenkoeken, Kerst pannenkoekjes, Christmas pancakes, Pannenkoeken met cranberry compote, Pannenkoekjes met cranberry compote, Ontbijtpannenkoekjes, Gezonde ontbijt pannenkoekjes, Ontbijtpannenkoekjes van banaan, Ontbijt pannenkoekjes banaan, gezond kerstrecept, biologisch, biologische foodblog, organic happiness

Zelf kies ik er daarom voor om gezonde(re) keuzes te maken tijdens het ontbijt om zo de basis aan het begin van de dag al gezonder te houden. Daarnaast voel ik me ook beter als ik ‘s morgens al  gezonde keuzes maak dan wanneer ik veel vet en suiker eet en me dan al gelijk opgeblazen voel. En dat ziet er ook niet zo mooi uit in je Kerstjurk natuurlijk haha. En dat betekent dus niet dat je een blaadje sla eet en een glas water drinkt en dat was het dan. Van het Kerstontbijt maak ik zelf toch altijd iets speciaals. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om wat extra fruit toe te voegen, naast dat je bijvoorbeeld toch ook een croissantje eet. Vers sinaasappelsap persen in plaats van uit een pak, dat scheelt ook al een heleboel. En daarnaast kun je, als je net zo’n keukenprins(es) bent als ik, ook uitpakken met een gezond Kerstontbijt. Met bijvoorbeeld Kerstige pannenkoekjes, rozijnenbroodjes met amandelspijs, kaneelbroodjes of een lekkere crumble.

amandel smoothie met banaan, banaan amandelmelk smoothie, smoothie met banaan havermout en amandel, banaan smoothie met havermout, bananensmoothie zonder yoghurt, gezonde smoothie, smoothierecept, gezond smoothierecept, organic happiness, biologische foodblog, biologisch

Tip 2: Vitaminen tussendoor

Misschien kook je zelf met Kerst, waardoor je weet wat je kunt verwachten en daar al gezonde keuzes in kunt maken. Maar vaak is het toch ook zo dat je bij (schoon)familie eet en niet weet wat je kunt verwachten. Ik vind het zelf daarom altijd fijn om tussendoor al voor wat vitamines te kiezen, voor een lekkere energieboost en voor het feit dat je dan al lekker wat vitaminen binnenkrijgt. Die moet je ‘s avonds misschien wel missen en die geven wel altijd een lekker vol gevoel, met name door de vezels. Kies bijvoorbeeld voor een stuk fruit, een sapje of een vullende smoothie.

Tip 3: Drink water

Misschien een open deur, maar voldoende water drinken kan je ook helpen om je lekker fit en energiek te blijven voelen. Zeker als je ook alcohol gaat drinken, kan het drinken van water erbij helpen om langer scherp te blijven en je beter te voelen. Ook bij het eten kan het ervoor zorgen dat je minder snel teveel eet, omdat je al wat voller zit door het water.

Tip 4: Kies bewust

Als je weet dat je je opgeblazen voelt of niet lekker in je vel als je teveel eet, teveel suiker of teveel vet eet, kies dan bewust. Als jij bijvoorbeeld last krijgt van een suikerdip als je teveel suiker eet, kies dan voor de bitterballen en sla de taart over. Zelf vind ik het weleens lastig, mensen hebben hun best gedaan om lekkers in huis te halen of te maken. En dan wil je ze ook niet teleurstellen door iets af te slaan, maar aan de andere kant heeft niemand er wat aan als jij de hele middag zit te geeuwen door de suikerdip die je hebt. Je hoeft niet alles te eten of drinken wat er op tafel komt. Weet je dat 3 gangen voor jou teveel is, kies dan bijvoorbeeld voor óf het voorgerecht óf het nagerecht. Maar je kunt natuurlijk ook altijd vragen om kleinere porties.

Tip 5: Neem zelf ook wat mee

Als je niet zelf kookt, maar bijvoorbeeld bij (schoon)familie gaat eten, dan kun je ook altijd voorstellen om zelf ook een gerecht te maken. Dan weet je wat je krijgt en kun je het zo gezond maken als je zelf lekker vindt. Als degenen bij wie je gaat eten er niet voor openstaat dat je een hele gang maakt, kun je bijvoorbeeld een salade maken als bijgerecht. Dan heb je zelf ook iets wat je lekker vindt en waar je van kunt genieten, zonder dat je na afloop buikpijn of een opgeblazen gevoel hebt.

persoonlijk maandoverzicht maart, persoonlijk maandoverzicht, maandoverzicht, persoonlijk, persoonlijke blog, persoonlijke maand, organic happiness, biologisch, biologische foodblog

Tip 6: Honger jezelf niet uit

Er zijn mensen die een hele dag niet eten, omdat ze weten dat ze ‘s avonds heel veel gaan eten. Dat is geen goede tactiek, omdat je dan veel te veel eet ‘s avonds en je daarna meestal niet heel goed voelt. Je kunt er beter voor kiezen om gedurende de dag misschien kleinere porties te eten of gezonde porties waardoor je basis gezond is. Dan voel je je beter en dan kun je ‘s avonds alleen maar meer genieten van de uitgebreide maaltijd. En dat geldt ook voor de dag(en) na de Kerst. Het kan alsnog zo zijn dat je teveel of te ongezond hebt gegeten voor je gevoel. Maar om jezelf dan uit te hongeren in de dag(en) erna dat werkt meestal niet. Sowieso ook omdat je gewoon honger krijgt en dat helpt nooit om iets goed vol te kunnen houden. 

ontbijtsmoothie, gezond ontbijt, kerst, kerstontbijt, organic happiness, biologisch, biologische foodblog

Kies, als je je al zo voelt in de dag(en) na Kerst, voor gezonde en misschien lichtere maaltijd. Zoals een bakje yoghurt met vers fruit of een ontbijtsmoothie. En eet ‘s avonds een lichte groentemaaltijd of een soepje. Dan voel je jezelf vanzelf een stuk beter en gezonder dan wanneer je niks zou eten. En drink ook veel water tussendoor.

Tip 7: GENIET!

De Feestdagen zijn met name een tijd om te genieten van lekker eten, rust en het samen zijn met familie en vrienden. Vergeet daarom vooral niet te genieten van deze gezellige tijd in het jaar. En let niet teveel op wat je wel of niet wilt eten. Het is goed om je bewust te zijn en bewuste keuzes te maken, maar laat de sfeer of jouw geluksgevoel er vooral niet vanaf hangen als je een keer wat ongezonder eet. 

Voor nu wil ik je vooral hele fijne en gezellige Kerstdagen toewensen en ik hoop dat je iets hebt aan mijn 7 tips voor gezondere Kerstdagen.

Please follow and like us:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close