5x mijn vegan ontbijt favorieten


5x mijn vegan ontbijt favorieten. Want veganistisch en plantaardig eten betekent niet alleen maar dat je sla eet.Zelf ben ik niet veganistisch, omdat ik erin geloof dat je bepaalde stoffen nu eenmaal nodig hebt. Wel eten we al langere tijd (bijna) geen vlees meer. Met af en toe een uitzondering als we bij familie of vrienden eten. Dit heeft vooral te maken met het feit dat we ons veel beter voelen sinds we dat niet meer doen. Als we vlees aten (wat bijna elke dag was) dan waren dat toch vaak kipfiletjes van de supermarkt. En we weten allemaal dat die volgespoten worden met antibiotica en andere giftige stoffen. Niet zo gek dus dat dat een effect op ons had. Sinds we geen vlees meer eten, voelen we ons fitter en meer energiek.

We hebben ook echt overwogen om misschien veganistisch te gaan eten, maar ik mis ten eerste de kaas al teveel als we dat zouden doen. Daarnaast kun je bepaalde vitamines alleen uit dierlijke producten halen. Toen we stopten met het eten van vlees, merkte ik al vrij snel dat ik vaker duizelig was. IJzertekort en vitamine B12 tekort, omdat je dat vaak uit vlees haalt. Ik sprak erover met iemand die veel van voeding weet en die vertelde dat je dit kan compenseren door minimaal 2 (het liefst 3) gekookte eitjes per dag te eten. En ik moet zeggen sinds ik elke dag een gekookt eitje bij mijn ontbijt én lunch eet, ben ik niet meer duizelig geweest.

Maar ondanks dat ik niet helemaal veganistisch ben, drink ik geen koeienmelk meer. Vanuit meerdere bronnen heb ik gelezen en gehoord dat dat gewoon niet zo goed voor ons mensen is. Het is principe natuurlijk ook de melk voor de kalfjes, waarom zouden mensen dat drinken? Wat dat betreft ben ik wel overgestapt op plantaardig, want ik maak mijn latte elke ochtend met havermelk. En ik ben er ook van overtuigd dat alles gaat om balans en keuzes maken.

Zo maak ik ook vaak bewust de keuze om wel een dagje plantaardig te eten en me meer bewust te zijn van wat ik eet. Er zijn namelijk zoveel meer opties voor mensen die veganistisch eten dan ik had verwacht. Ik heb zelf ook een aantal heerlijke recepten gemaakt die plantaardig zijn, variërend van taarten tot ontbijtjes. En als jij meer plantaardig wilt gaan eten, dan kun je deze ontbijtjes heerlijk maken. Ze zijn allemaal helemaal vegan-proof!


1. Overnight oats met appel

blog, vegan, ontbijt, oats, overnight oats, havermout, recept, ontbijtrecept, gezond, gezond recept, lekker, makkelijke recepten, biologisch, biologische foodblog, organic happinessOvernight Oats met appel. Hét grote voordeel van dit plantaardige ontbijtrecept is dat het je ’s ochtends geen tijd kost om te maken. Je maakt dit recept namelijk de avond vantevoren, je zet het kommetje in de koelkast en de volgende ochtend hoef je het alleen nog maar op te eten en dat kan zelfs in de auto, ideaal toch?!


2. Cacao Granola

blog, organic, cacao, granola, vegan, gezonde recepten, lekker, foodblog, gezond, foodblog, organic happiness, biologische foodblog, vegan granola, havermout, dadelsCacao granola, nog zo’n makkelijk recept. Ook dit recept kun je namelijk al vantevoren maken, bijvoorbeeld in het weekend. Je kunt de granola 1-2 weken in een luchtdichte pot bewaren en dan hoef je het ’s morgens alleen maar aan je yoghurt of amandelmelk toe te voegen. Ik heb trouwens kokosyoghurt gebruikt bij de granola. 


​3. Pap met appel

pap, blog, vegan, appel, havermout, plantaardige melk, havermelk, havermout, organic happiness, biologische foodblog, foodbloggerPap met appel, dit is één van mijn favorieten in de winter. In de zomer eet ik graag kokosyoghurt met granola, maar daar vind ik het in de winter te koud voor. Dan wil ik ontbijten met iets warms. En deze plantaardige pap met appel is dé perfecte oplossing. De combinatie met kaneel maakt dat het qua smaak iets wegheeft van een appeltaart.


4. Kaneel rozijnenbroodjes

blog, vegan, kerst, kerstrecept, broodjes, ontbijtrecept, ontbijt, gezond, gezonde recepten, recepten, makkelijke recepten, lekker, biologisch, biologische foodblog, kaneel, kaneelbroodjes, rozijn, rozijnenbroodjes, biologische foodblog, organic happinessKaneel rozijnenbroodjes. Deze maakte ik in eerste instantie voor de Kerst, maar voor elk uitgebreid ontbijt, lunch óf brunch moment zijn deze broodjes ideaal. Je kunt ze de avond van tevoren maken en je kunt ze een paar dagen bewaren. Als ze net uit de oven komen, zijn ze zo heerlijk smeuïg dus zelf kan ik er niet heel lang mee wachten om ze op te eten haha.


5. Ontbijtcrumble met peer

blog, crumble, vegan, peer, kaki, blauwe bessen, gezond recept, ontbijtrecept, gezonde recepten, gezond, recepten, ontbijtrecepten, ontbijt, biologisch, biologisch eten, biologische foodblog, foodblog, biologische recepten, organic happiness, glutenvrij, Ontbijtcrumble met peer. Dit is toch wel mijn grote favoriet van alle ontbijtjes eigenlijk. De combinatie van de warme crumble met de koude kokosyoghurt vind ik zo lekker dat ik elk weekend wel een crumble maak. Met de hoeveelheid die ik maak, heb je maar 3 porties dus helaas gaat het er wel altijd snel doorheen. Maar dit is zo genieten! De crumble kun je ook de avond van tevoren maken, dan hoef je hem ’s morgens alleen maar 10 minuutjes op te warmen in de oven.

Eet je weleens plantaardig en wat is dan jouw favoriete plantaardige ontbijt?

Please follow and like us:

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close